Vragen over het waarborgfonds van de veiligheidsregio

In de raadsvergadering van 22 juni jl is het door de VVD en BAS ingediende amendement “Onderzoek alternatieven waarborgfonds veiligheidsregio” door een meerderheid van de Alkmaarse raad aangenomen. Het amendement verzoekt de veiligheidsregio middels zienswijze alternatieven voor het waarborgfonds te onderzoeken alvorens een besluit te nemen en de raad over de uitkomsten van het onderzoek uiterlijk in het 3e kwartaal te berichten. In het Noordhollands Dagblad van 27 juli lezen wij dat de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord zich aansluit bij het waarborgfonds. Uiteraard zijn wij nogal verrast door dit bericht en daarom hebben wij vragen ingediend bij het college.

In het Noordhollands Dagblad van 27 juli lezen wij dat de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord zich aansluit bij het waarborgfonds. Uiteraard zijn wij nogal verrast door dit bericht en dat roept de volgende vragen die wij indienen op basis van arikel 42 RvO.

- Heeft de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord in haar AB vergadering van 7 juli het besluit genomen om zich aan te sluiten bij het waarborgfonds?

-Wat waren de overwegingen om de zienswijze van Alkmaar niet te honoreren?

- Heeft de portefeuillehouder van Alkmaar voor of tegen het voorstel gestemd?

-Indien de portefeuillehouder voor het voorstel heeft gestemd wat waren haar overwegingen?

-Waarom zijn deze overwegingen niet gedeeld met de gemeenteraad?

-Waarom is de Raad niet geïnformeerd over het besluit van de veiligheidsregio nu kennelijk de zienswijze niet is gehonoreerd?

-Klopt het dat het besluit pas officieel bekend gemaakt gaat worden Ɵjdens de AB vergadering van 31 oktober?

-Is het besluit reeds uitgevoerd middels schriŌelijke toezeggingen of het ondertekenen van een of meerdere overeenkomsten met de sƟchƟng Waarborgfonds? Zo nee wanneer verwacht u de schriŌelijke toezegging of ondertekening?

-Kunt u toelichten waarom de besluitenlijst pas Ɵjdens de AB vergadering van 31 oktober wordt vastgesteld terwijl het besluit mogelijk al wel wordt uitgevoerd?Loopt de veiligheidsregio geen grote juridische risico’s?

-Wat vindt het college ervan dat besluiten van een openbare AB vergadering niet direct openbaar worden gemaakt terwijl journalisten aanwezig zijn en hierover kunnen publiceren? Doet dit wel recht aan de posiƟe van de gemeenteraden? Zou u bereid zijn om voorstellen te doen hierin verandering te brengen?