Ook in 2021 behoort Alkmaar tot de goedkoopste gemeentes in Nederland

Goed nieuws voor de inwoners van de gemeente Alkmaar, ook dit jaar woont u in een van de goedkoopste gemeentes van Nederland. Als we kijken naar de 40 grootste gemeentes in ons land dan is het alleen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch goedkoper wonen. Ondanks de een lichte stijging van de lasten betalen inwoners in onze gemeente onder het landelijke gemiddelde. Daar is de Alkmaarse VVD blij mee, want wij maken ons al jaren hard voor blijvend lage woonlasten.

Ondanks deze mooie cijfers heeft er toch een lichte stijging plaatsgevonden, veroorzaakt door de jaarlijkse indexatie, stijging van de afvalstoffenheffing en toename van de rioolheffing. Met name de afvalstoffenheffing is relatief gezien het hardst gestegen, wat te verklaren is een hogere rijksbijdrage en een lagere opbrengst van papier en plastic. Hieronder leggen we uit wat de mutaties voor u betekenen.

Woningeigenaren

Eigenaren van een woning in Alkmaar betalen in 2021 gemiddeld 654, een stijging van 5,3% ten opzichte van vorig jaar. Per jaar komt dat neer op een stijging van 32.78, wat betekent dat u 2,73 per maand meer gaat betalen. Gemiddeld betalen woningeigenaren in de 40 grootste gemeentes in Nederland 774. Het maakt Alkmaar de op twee na goedkoopste gemeente om te wonen voor woningeigenaren.

Waar komt de stijging in Alkmaar dan precies uit voort vraagt u zich af. Laten we beginnen met de OZB, deze bedraagt in 2021 195 en is daarmee 2,3% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit is te verklaren door de inflatie. De afvalstoffenheffing is met 8% gestegen naar 307 per jaar. Het landelijk gemiddelde ligt hierbij op 332, met een gemiddelde stijging van 9,1%. Kijken we naar de rioolheffing dan is deze gestegen met 3,9% gestegen naar 151. Dit komt door de inflatie en een reservering voor vervangingsinvesteringen. Landelijk is de rioolheffing met 2,4% gestegen en ligt het jaarlijkse gemiddelde op 176.

Huurders

Voor huurders stijgen de woonlasten met 8% naar 307 per jaar. Omgerekend naar euro’s hebben we het over een stijging van 23 op jaarbasis. De stijging is te verklaren door de eerder genoemde toename van de afvalstoffenheffing. Landelijk betalen huurders gemiddeld 390 aan woonlasten, wat Alkmaar de op zes na goedkoopste gemeente maakt om in te wonen.

Het volledige rapport met alle woonlasten per gemeente kunt u vinden via onderstaande link: