Geen nieuwe statushouders in belastingkantoor

Afgelopen week heeft het COA aan Alkmaar verzocht om het leegstaande belastingkantoor aan de Robonsbosweg beschikbaar te stellen voor 500 (!) statushouders. De Alkmaarse VVD vindt dit geen goed plan. Onze gemeente heeft in het –recente- verleden genoeg gedaan als het gaat om de opvang van statushouders.

Bovendien is er voor zo’n ingrijpende maatregel draagvlak nodig, en dat ontbreekt. Er is immers met de buurtbewoners afgesproken dat het klaar was! Wat ons betreft houdt de Alkmaar zich aan deze afspraak. Bovendien komt dit nog eens bovenop de jaarlijkse, landelijke regel waardoor 150 statushouders dit jaar voorrang krijgen op de Alkmaarse wachtlijst voor een sociale huurwoning.

Ook in onze gemeente kampen we met een gigantisch woningtekort. Wij zien dan ook liever dat we die voorrang voor statushouders afschaffen en dat woningzoekende Alkmaarders voorrang krijgen, of dat het belastingkantoor gebruikt wordt om studenten en jongeren te huisvesten.

Foto: Beat FM