VVD Alkmaar: Pak overlast meeuwen effectiever aan!

De VVD in Alkmaar wil dat de overlast van meeuwen effectiever wordt aangepakt. John van der Rhee, fractievoorzitter van de Alkmaarse liberalen in de gemeenteraad:  “De overlast van meeuwen is groot. Ze scheuren vuilniszakken kapot, vallen mensen op straat aan en defeceren er al vliegend lustig op los. Dat zorgt voor veel ergernis en ongemak bij de inwoners en bezoekers van ons mooie Alkmaar.

Van de Rhee wil gebruik maken van de extra bevoegdheden die provincies hebben gekregen. Zij kunnen nu zelf bepalen hoe ze de schade en negatieve gevolgen van overlast gevende diersoorten voorkomen en bestrijden. Vorige week is de Tweede Kamer akkoord gegaan met een voorstel van kamerlid Rudmer Heerema van de VVD dat dit mogelijk maakt.

Voorheen moesten provincies als ze een dier dat overlast veroorzaakte wilden bestrijden eerst toestemming vragen aan het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Dankzij het VVD-voorstel kunnen provincies nu zelf bepalen hoe ze dieren die overlast veroorzaken bestrijden. Rudmer Heerema, woordvoerder natuur in de Tweede Kamer namens de VVD: “De oude situatie was niet goed. Het kostte veel tijd om als provincie Den Haag tot actie te bewegen. Voor de ambtenaar op het ministerie was het probleem toch een ver van mijn bed show. Maar als je op het gemeentehuis bij wijze van spreken uit het raam kijkt, zie je meteen wat er scheelt en hoe de overlast het beste aangepakt kan worden.”

Rudmer Heerema denkt dat provincies nu sneller en effectiever de overlast van onder andere meeuwen kunnen  bestrijden: “Je hoeft nu niet meer maanden op toestemming uit Den Haag te wachten maar kunt direct aan de slag om de overlast van bijvoorbeeld meeuwen aan te pakken. We geven gemeentes de mogelijkheid om de aanpak te kiezen die werkt. Als alle andere diervriendelijke methodes van bestrijding –van eieren schudden en het plaatsen van vogelverschrikkers, via de inzet van valken en speciale laserstralen, tot het onder de grond plaatsen van vuilcontainers – zijn uitgeput, moet je de beesten die voor zoveel schade en overlast zorgen ook met effectievere maatregelen kunnen beheersen.”

Uiteraard geldt de mogelijkheid om overlast gevende dieren in het ergste geval af te schieten niet voor bedreigde soorten.