VVD-fracties doen beroep op Provincie: stel aanpak N246 uit!

Op 19 januari maakte de Provincie bekend dat de aanpak van de N246 (Alkmaar-Zaanstad) uitgevoerd zal worden door Dura Vermeer en rond de zomer van 2018 zal beginnen. Tegelijkertijd vinden gedurende heel 2018 werkzaamheden plaats aan de Leeghwaterbrug bij Alkmaar, waar het aantal rijstroken is teruggebracht en de rijsnelheid is verlaagd. Dit betekent dat gedurende een half jaar gelijktijdig gewerkt zal worden aan de N246 en de Leeghwaterbrug (N242). De regionale VVD-fracties van Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Schagen en Uitgeest voorzien vele maanden verkeersleed en doen een klemmend beroep op de provincie om de dreigende verkeerschaos voor de regio Alkmaar af te wenden.

Bij de komende werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug wordt de brug in de rijrichting A9 compleet vervangen. Tijdens eerdere werkzaamheden aan de brug is het brugdeel in de rijrichting Heerhugowaard al aangepakt. Gedurende deze werkzaamheden zijn er veel files geweest en is op meerdere momenten het verkeer in en rondom Alkmaar compleet vastgelopen. VVD-fractievoorzitter John van der Rhee (Alkmaar): ‘’Bij het eerdere onderhoud aan de Leeghwaterbrug is duidelijk te zien geweest hoe belangrijk deze verkeersader voor de automobilist in de regio is. Toen het verkeer dáár vastliep, ook omdat de bruggen gewoon open bleven gaan voor de scheepvaart, stond heel Alkmaar stil. Inwoners en ondernemers van alle plaatsen in deze regio hebben daar heel veel last van gehad’’.

De N242 is samen met de N246 één van de belangrijkste routes van de kop van Noord-Holland en de regio Alkmaar naar het zuiden. VVD-fractievoorzitter Falco Hoekstra (Heerhugowaard): ‘’Wij snappen niet dat de provincie het onderhoud aan de Kogerpolderbrug en de Beatrixbrug (N246) en de Leeghwaterbrug tegelijkertijd heeft gepland. Dit zal de inwoners uit onze regio en de kop van Noord-Holland enorm raken.’’

De werkzaamheden aan de genoemde bruggen van de N246 zijn naar verwachting eind 2019 afgerond. De parellelweg en de rotonde bij de Woude zijn eind 2020 klaar. VVD-vicefractievoorzitter Rob Wagenaar (Langedijk): “Veel ondernemers, forenzen en transportbedrijven uit onze gemeenten maken vice versa gebruik van deze routes. Het N246-onderhoud uitstellen is een must.”

De VVD-fracties uit Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Schagen en Uitgeest hopen dat de Provincie gehoor zal geven aan de oproep en dat daarmee een halfjaar durend verkeersinfarct in deze regio zal worden voorkomen.