Alkmaarse VVD pleit voor erkenning Bram Daalder in straatbeeld

De Alkmaarse VVD is van mening dat Bram Daalder geëerd zou moeten worden in het straatbeeld van de stad. Fractievoorzitter John van der Rhee heeft dan ook aan het college gevraagd of het bereid is dit te bewerkstelligen.

Bram Daalder werd in 1920 geboren in Alkmaar en maakte op jonge leeftijd deel uit van het verzet. Vanaf het begin van de oorlog werkte hij als voedselcommissaris, in het inmiddels gesloopte Landbouwhuis aan het Kerkplein. Daar werkten mensen die betrokken waren bij het verzet.

Op 26 maart 1942 werd Bram Daalder echter in de val gelokt en gearresteerd op de Paardenmarkt. Na gevangen te hebben gezeten in Amsterdam en in het beruchte 'Oranjehotel' in Scheveningen, werd hij overgeplaatst naar kamp Amersfoort. Hier werkte hij als administrateur voor de kampcommandant en zette zijn verzetswerk voort. Bram vernietigde 60 persoonsbewijzen van ter dood veroordeelde gevangen en voorkwam zo dat zij werden gefusilleerd.

Daalder werd echter gesnapt en op transport gezet naar het Duitse kamp Neuengamme. Hier wist hij te ontsnappen, maar werd toch weer opgepakt. Uiteindelijk zou Bram begin 1945, op 24-jarige leeftijd, komen te overlijden in Buchenwald.

Bram Daalder was een jongeman met grootse daden, die zelfs in gevangenschap nog verzet bood tegen de Duitsers. Wij zijn daarom van mening dat hij de erkenning moet krijgen die hij verdient. Wij hebben dan ook aan het college gevraagd of men bereid is om Bram te eren in het Alkmaarse straatbeeld.

Ook hebben wij gevraagd naar de voortgang van het namenmonument voor alle slachtoffers uit de gemeente Alkmaar die tijdens de holocaust het leven lieten. Voor dit laatste monument dienden wij vorig jaar al succesvol een unaniem aangenomen motie in. Wij zouden deze graag nog uitgevoerd zien worden in dit herdenkingsjaar.

Foto: jjfoto.nl | Jan Jong