Grotere terrassen en meer ruimte voor ondernemers

De coronamaatregelen hadden en hebben een grote impact op hoe wij ons dagelijkse leven invullen. Winkels, scholen en verzorgingstehuizen werden gesloten, waardoor mensen noodgedwongen thuis kwamen te zitten. Er is echter voorzichtig licht aan het einde van de tunnel te zien. Sinds vorige week kunt u onder andere weer naar de kapper, mogen de kinderen weer naar school en kunt u genieten van een welverdiende massage. Ook gaan er de laatste weken steeds meer winkels open. Daar zijn wij natuurlijk blij mee.

Grotere terrassen

In deze moeilijke periode zie je veel ondernemers zoeken naar creatieve oplossingen, dat is mooi om te zien. De Alkmaarse VVD moedigt dit soort initiatieven aan. Wij zijn blij dat de gemeente zijn best doet om mee te denken met de ondernemers, maar ook hebben wij als partij natuurlijk onze ideeën. Eén van die ideeën is toestaan van grotere terrassen in de horeca. Onze fractievoorzitter John van der Rhee opperde dit al tijdens de eerste digitale raadsvergadering op 23 april. Deze week kwam er groen licht vanuit het college dat de gemeente dit wil toestaan waar mogelijk. Dat is een positief signaal. Daarnaast moedigen wij iedereen aan om zoveel mogelijk lokaal te kopen.

De VVD wil ondernemers letterlijk en figuurlijk zoveel mogelijk de ruimte bieden om hun zaak draaiende te houden, iets dat raadslid Rich Tiggeler afgelopen dinsdag nog een benadrukte tijdens de commissie Bestuur en Middelen. Wij staan dan ook open voor suggesties vanuit de hele gemeente om ondernemers meer ruimte te geven waar mogelijk. Ook in onze buitengebieden, want die zijn net zo belangrijk als de stad. Ook daar lopen ondernemers tegen problemen aan en ook daar zijn passende oplossingen nodig.

Genomen maatregelen

Er zijn de laatste weken al de nodige maatregelen genomen. Zo zijn er in de winkelstraten in de binnenstad pijlen aangebracht om de looprichtingen aan te geven. Een noodzakelijke maatregel om ervoor te zorgen dat iedereen op een veilige manier kan winkelen. Wij kunnen deze crisis namelijk alleen samen doorkomen en willen dan ook wijzen op de verantwoordelijkheid die wij allemaal dragen om de regels na te leven. Wij zijn trots op de saamhorigheid die onze inwoners op dat gebied tonen.

Financiële impuls

Er is echter ook een periode na de crisis. VVD-wethouder Pieter Dijkman is samen met zijn collega’s druk bezig om ook op de lange termijn te zorgen dat onze gemeente aantrekkelijk blijft voor onze inwoners en ondernemers. Zo is er een stimuleringsfonds van 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld om een sterke impuls te geven aan de lokale economie, zodra deze crisis is overwonnen. Daarnaast is er 10 miljoen euro vrijgemaakt om de meest dringende problemen, voortvloeiend uit de coronacrisis, aan te pakken.

Foto: Pro Shots | Vincent de Vries