Evaluatie camera toezicht: Minder diefstallen en geweldplegingen

Goed nieuws! Het aantal diefstallen, inbraken en verstoringen van de openbare orde is sinds 2015 flink afgenomen, dat blijft uit het rapport 'Evaluatie Cameratoezicht Alkmaar 2019'. Sinds 2015 daalde het aantal diefstallen van 953 naar 455 in 2018. Ook het aantal geweldplegingen werd minder. In 2015 waren dat er 204, drie jaar later 175. Daar zijn wij blij mee, want het plaatsen van extra (mobiele) camera's stond in ons verkiezingsprogramma en veiligheid heeft altijd onze prioriteit.

Het zijn niet alleen maar goede cijfers, uit het rapport blijkt ook dat de inwoners en ondernemers zich veiliger voelen en dat de camera's daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Verstoringen van de openbare orde worden eerder opgemerkt en bovendien gaat er een preventieve werking uit van de camera's.

De beelden die worden vastgelegd worden steeds meer gebruikt. In 2015 werd er nog 392 keer gebruik van gemaakt, in 2018 was dat al 536 keer. Dit komt door de installatie van extra camera's, maar ook door de betere beeldkwaliteit en grotere beeldschermen in de toezichtcentrale.

De meeste camera's hangen momenteel in het centrum. In dat gebied hangen 56 camera's, terwijl er ook in het stationsgebied, winkelcentrum De Mare en bij het inmiddels gesloten asielzoekerscentrum aan de Robonsbosweg een oogje in het zeil wordt gehouden. De VVD is al met al blij met deze positieve ontwikkeling en wij zullen altijd blijven evalueren hoe het nog beter en veiliger kan. Mocht u daarbij tips hebben zijn die natuurlijk altijd welkom. U kunt deze doorgeven via onze social media kanalen of via info@vvdalkmaar.nl