Verzetsheldin Truus Wijsmuller

Op 21 april 1896 zag Truus Wijsmuller het levenslicht op de Mient in onze prachtige stad Alkmaar. Achteraf gezien was dat een historisch moment, want veertig jaar later zou zij uitgroeien tot een ware verzetsheldin. Truus Wijsmuller redde voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog namelijk 10.000 Joodse kinderen.

Voor de oorlog reisde Wijsmuller veel door Duitsland en Oostenrijk en zag zodoende wat er in die landen aan de hand was. Enkele dagen na de Kristallnacht kreeg zij het, met toestemming van Adolf Eichmann, voor elkaar om 600 Joodse kinderen van Wenen naar Nederland te krijgen. Daarmee verbaasde ze Eichmann, die eigenlijk niet had verwacht dat ze dit voor elkaar zou krijgen. Het was tekenend voor de wilskracht en onverzettelijkheid van de Alkmaarse.

Hierna organiseerde Truus Wijsmuller nog vele kindertransporten richting Zweden, België en Nederland. Dit deed zij niet alleen voor de oorlog, maar ook tijdens de oorlog. Zij liep daarmee logischerwijs een gigantisch risico. Mevrouw Wijsmuller trok zich hier echter niets van aan en redde in de jaren ’30 en ’40 10.000 Joodse kinderen van de verschrikkingen die Nazi-Duitsland op dat moment aanrichtte.

Dat zijn aantallen waar Oskar Schindler en Raoul Wallenberg, terecht, wereldwijde faam mee kregen. Toch zal de naam Truus Wijsmuller vele Alkmaarders niet veel zeggen. De VVD-fractie Alkmaar wil deze ‘vergeten’ heldin echter de eer geven die zij verdient. Fractievoorzitter John van der Rhee heeft daarom donderdagavond 18 mei met succes een motie ingediend die het college opdraagt om voor het zomerreces van 2017 met een concreet voorstel te komen hoe Truus Wijsmuller in Alkmaar in de fysieke omgeving geëerd kan worden.