Vertrek Stefan de Haan, wisseling in VVD-fractie

Ons raadslid Stefan de Haan zegt zijn lidmaatschap van de gemeenteraad op. De Haan kan zijn raadswerk vanaf augustus niet meer combineren met zijn reguliere baan bij de Koninklijke Marine. Hij wordt dan voor een periode van drie jaar in het Caribisch gebied geplaatst. Marius Wiegman volgt De Haan in de gemeenteraad op.

Stefan de Haan werd in 2011 actief voor de Alkmaarse VVD-fractie. Hij begon als fractie-assistent en kwam bij de herindelingsverkiezingen in 2014 op een verkiesbare plek op de lijst. Daarmee trad hij toe tot de Alkmaarse gemeenteraad. In 2018 werd hij herkozen. De afgelopen jaren hield De Haan zich voornamelijk bezig met ruimtelijke onderwerpen, zoals Bouwen, Wonen, Verkeer en Parkeren. Zeker als het gaat om het autovriendelijker maken van Alkmaar heeft De Haan een hoop mooie resultaten kunnen bereiken. Fractievoorzitter John van der Rhee: ‘’Stefan heeft het parkeren weer opnieuw op de politieke kaart gezet met zijn heldere, liberale stellingname. Autootje pesten is er niet meer bij, en daar zijn wij als Alkmaarse VVD Stefan zeer dankbaar voor.’’

De Alkmaarse liberaal werkt naast zijn lidmaatschap van de VVD-fractie bij de Koninklijke Marine in Den Helder. Als marineofficier is hij daar medeverantwoordelijk voor communicatie en woordvoering. Vanaf augustus vervult hij deze functie voor het Ministerie van Defensie in het Caribisch gebied. Deze plaatsing op Curaçao is voor drie jaar en onverenigbaar met het lidmaatschap van de Alkmaarse gemeenteraad. Met pijn in het hart zegt hij zijn zetel daarom op. De Haan is negen jaar actief geweest in de Alkmaarse politiek.

Nieuw fractielid

De Haan wordt in de gemeenteraad opgevolgd door Marius Wiegman. In de eerste raadsvergadering na het zomerreces zal hij naar verwachting geïnstalleerd worden. Wiegman loopt al langere tijd mee met de VVD-fractie en is al ingewerkt. Het aanstaande raadslid staat te trappelen om te beginnen. Van der Rhee: ‘’Marius is alweer zo’n echt Alkmaarse, sportieve en talentvolle topper in het Alkmaarse VVD-team, die zijn sporen heeft verdiend bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 toen met Marius als campagnemanager de VVD voor het eerst naar 6 zetels groeide’’. Welke portefeuilles Wiegman gaat bekleden is nog niet bekend.